Zawodniacy Serwis Zawodniacy

Poradnik

Drodzy rodzice i nauczyciele!

 

„Początkiem wszechrzeczy jest woda” Tales z Miletu

Kampania „Zawodniacy” zachęca dzieci do picia wody. Zalety wód butelkowanych są często wskazywane i wymieniane w różnych źródłach. Natomiast w tym poradniku chcielibyśmy rozwiać Wasze wątpliwości dotyczące spożywania wody bezpośrednio z kranu oraz przedstawić zalety i udowodnione korzyści zdrowotne, jakie się z nim wiążą.

Jesteśmy również gotowi odpowiedzieć na pytania, jakie do nas wyślecie i chcemy być dla Was rzetelnym i merytorycznym źródłem informacji.

 


Ciało zarówno człowieka dorosłego jak i dziecka składa się w większości z wody. Woda buduje każdą żywą komórkę i wypełnia znaczną część przestrzeni międzykomórkowej organizmu człowieka.

Woda pełni bardzo ważne funkcje, niezbędne do zachowania życia i zdrowia:

czytaj więcej

Ponieważ organizm człowieka nie może magazynować większej ilości wody, a codziennie traci ją wskutek fizjologicznej pracy nerek, gruczołów potowych i w wydychanym powietrzu, dlatego, w celu prawidłowego funkcjonowania, musi być ona stale dostarczana.

 

czytaj więcej

Wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w nie za dużych ilościach naraz (zwykle nie należy przekraczać objętości jednej szklanki). Lepiej pić wodę częściej, ponieważ:

czytaj więcej

Ponieważ produkty te są źródłem cukrów prostych, których nadmierna podaż może stanowić istotny czynnik ryzyka wielu chorób, w tym przede wszystkim otyłości, cukrzycy typu 2, choroby refluksowej żołądkowo-przełykowej i próchnicy zębów.

czytaj więcej

Do prawidłowego funkcjonowania organizm ludzki potrzebuje nie tylko wody, ale również substancji w niej rozpuszczonych, które mogą występować w dużych ilościach (makroelementy) lub jako pierwiastki śladowe (mikroelementy).

czytaj więcej

Woda, która jest dostarczana do naszych domów, musi być chemicznie i mikrobiologicznie stabilna. Oceny jakości wody dokonuje się na podstawie badań fizyko-chemicznych i bakteriologicznych. Warunki, jakie musi spełniać woda przeznaczona do spożycia, określone zostały w dyrektywie Unii Europejskiej 98/83/WE z dnia 3 listopada 1998 roku „w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi”, a w Polsce w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007 roku „w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi” (Dz.U. 2007, nr 61, poz. 417).

czytaj więcej

Zachęcamy do sprawdzania aktualnych informacji o jakości wody kranowej na stronach Wodociągów przynależnych do danego regionu oraz Powiatowych Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych. Na podstawie Ustawy z dnia 7 czerwca 2011 roku o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747), Sanepid jest zobowiązany do zamieszczania aktualnych informacji na temat jakości wody pitnej w miejscu zamieszkania.

 

czytaj więcej

Podczas gotowania z wody wytrącają się najważniejsze dla nas minerały - wapń, magnez, mangan czy cynk - w postaci węglanów, osadzających się na ściankach i dnie czajnika lub na grzałce w postaci tzw. osadu. 

 

czytaj więcej

Zdecydowanie nie. Analogicznie do gotowania wody, filtrowanie pozbawia ją minerałów, które są kluczowe dla naszego zdrowia. Producenci filtrów do wody, zmiękczaczy, magnetyzerów, odkamieniaczy itp. usiłują przekonać nas, że twarda woda jest niebezpieczna dla naszego zdrowia. To nieprawda.

 

czytaj więcej

Do wody wspaniale nadają się plasterki cytryny, limonki, jabłka, pomarańczy czy grejpfrutów, a także listki mięty, bazylii, pietruszki, czy oregano. Można podać w karafce do obiadu wodę z plasterkami ogórka i gałązką koperku (nadaje one wodzie niezwykle orzeźwiający aromat). Można również podawać dzieciom wodę w kolorowych kubeczkach lub z użyciem kolorowych słomek do napojów.

 

czytaj więcej