Zawodniacy Serwis Zawodniacy

Poradnik

Dlaczego należy kontrolować u siebie spożywanie napojów takich jak nektary i soki owocowe czy napoje gazowane i niegazowane?



Ponieważ produkty te są źródłem cukrów prostych, których nadmierna podaż może stanowić istotny czynnik ryzyka wielu chorób, w tym przede wszystkim otyłości, cukrzycy typu 2, choroby refluksowej żołądkowo-przełykowej i próchnicy zębów.

Soki są otrzymywane z jednego lub większej ilości gatunków owoców. Do soku nie wolno dodawać cukru, barwników, substancji słodzących i konserwantów. Soki zawierają jednak cukier, ponieważ owoce, z których powstają są źródłem cukru. Jest to w przewadze cukier prosty- fruktoza, która pod względem metabolicznym jest bardzo obciążająca dla organizmu. 

Według zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia powinno się spożywać 5 porcji owoców i warzyw w ciągu dnia, przy czym jedną z porcji może być szklanaka (200 ml) soku.

Nektary są otrzymany poprzez dodanie do soku lub przecieru owocowego/warzywnego (25-100% zawartości nektaru) wody oraz cukru lub innych substancji słodzących (słodziki, miód). Do nektarów nie można dodawać barwników i konserwantów.

Napój owocowy lub warzywny musi zawierać minimum 20% dodatku soku lub przecieru owocowego i/lub warzywnego. Do napojów można dodawać większą niż w przypadku nektarów i soków ilość dodatków (barwniki, substancje konserwujące, aromaty, substancje słodzące, substancje smakowe, cukier, przyprawy, ekstrakty). Do napojów zaliczamy również tzw. "wody smakowe".

Dwutlenek węgla obecny w napojach gazowanych doprowadza do nadmiernego rozciągnięcia ścian żołądka, które przekazuje sygnał do mózgu, hamując ośrodek pragnienia, wskutek czego może doprowadzić do odwodnienia organizmu.

Substancje dodatkowe stosowane zgodnie z obowiązującymi przepisami nie stanowią zagrożenia dla zdrowia konsumentów. Dopuszczone substancje dodatkowe bardzo rzadko wywołują reakcje alergiczne lub objawy nietolerancji ze strony organizmu człowieka.

Powrót