Zawodniacy Serwis Zawodniacy

Poradnik

O czym warto pamiętać pijąc wodę?



Wodę należy pić regularnie, najlepiej małymi łykami i w nie za dużych ilościach naraz (zwykle nie należy przekraczać objętości jednej szklanki). Lepiej pić wodę częściej, ponieważ:

zbyt dużo naraz wchłania się w mniejszym stopniu do tkanek i komórek, natomiast szybciej jest wydalane i tracimy wtedy również niezbędne, rozpuszczone w niej elektrolity.

Nie należy też pić wody podczas posiłków, ponieważ zmniejsza to stężenie enzymów trawiennych i utrudnia trawienie. Najlepiej jest pić 10 minut przed jedzeniem i po jedzeniu.

Trzeba pamiętać, że pragnienie jest już objawem odwonienia, dlatego nie powinno się czekać na ten sygnał ostrzegawczy, tylko dostarczać organizmowi płynów często, w mniejszych ilościach.

Dzienne zapotrzebowanie człowieka na wodę wynosi około 2 litrów (adekwatnie do wieku, płci, wagi, stanu zdrowia) pochodzących z różnych źródeł. W czasie wysiłku wzrasta ono do 3 litrów, a w wielu dyscyplinach sportowych, ciężkiej pracy fizycznej w wysokiej temperaturze otaczającego powietrza i niskiej wilgotności, organizm potrzebuje nawet 4-5 litrów na dobę.

Wodę można pobierać bezpośrednio z kranu wykonanego z materiału przeznaczonego do kontaktu z żywnością (korzystać z zimnej wody, a po dłuższej przerwie - pierwszą porcję wody przeznaczyć do mycia, gotowania lub podlewania kwiatów, żeby uniknąć spożywania wody stojącej w rurach).

Lepiej wodę uzupełniać co jakiś czas, niż pozostawić ją w naczyniu na okres dłuższy niż 24 godziny, żeby zapobiec namnożeniu w niej ewentualnych drobnoustrojów. Z tego samego powodu woda z kranu ma znaczną przewagę nad wodą butelkowaną, która jest wodą stojącą i łatwiej o jej zanieczyszczenie biologiczne po otwarciu.

Powrót